| 1. | In Badami there are four cave-temples excavated at various heights on the vertical scarp of the sandstone rock . बादामी कमं बालुकाश्म शैल के ऊर्ध्वगामी कगार पर विभिन्न ऊंचाइयों पर चार गुफा मंदिर उत्खनित हैं .
|
| 2. | In all of them the native soft sandstone of fine grain and quality which was most easily tractable has been used . उन सभी में स्थानीय उत्कृष्ट तंतु और गुण वाले नर्म बालुकाश्म का उपयोग किया गया है क़्योंकि वह सरलता से उपयोग किया जा सकता था .
|
| 3. | The Kailasanatha at Tiruppattur -LRB- Tiruchirapalli district -RRB- is a larger vimana in sandstone and is much like the Kailasanatha of Kanchi . तिरूपत्तुर ( जिला तिरूचिरापल्ली ) का कैलासनाथ बालुकाश्म पाषाण से बना बड़ा मंदिर है और बहुत कुछ कांची के कैलासनाथ के समान है .
|
| 4. | Both are excavated into the low sandstone outcrops , and mark the latest of the early Chalukyan or Western Chalukyan series in their home districts . दोनों निचले बालुकाश्म टीलों में तराशे गए हैं और आंरभिक चालुक़्य या पश्चिमी चालुक़्य श्रृंखला में उनके गृह जिलों में अंतिम हैं .
|
| 5. | Thus , his craftsmen had the advantage of the long acquired know-how of such cutting into sandstone and carving them , which had been developing for nearly a millennium . इस प्रकार उसके कारीगरों को , लगभग एक सहस्त्राZब्दी से विकसित हो रही बालुकाश्म में ऐसे उत्खनन और उन्हें तराशने की जानकारी का लाभ प्राप्त था .
|
| 6. | The pillars in the mandapa of the great temple at Palampet and in the triple shrine of Hanamkonda are of black granite , lathe-turned and highly polished , while in the other cases they are of sandstone . पालमपेट स्थित महान मंदिर के स्तंभ काले ग्रेनाइट के , खराद पर आकार दिए और बहुत अधिक पालिश किए हुए हैं , जबकि अन्य मदिरों में वे बालुकाश्म ( सैंडस्टोन ) के हैं .
|
| 7. | The Eastern Chalukyas of Vengi , a collateral branch of the early Chalukyas of Badami , however , have left a series of structural temples in sandstone which are more akin in their style to the Pallava style of Tondaimandalam to their south . बादामी के पूर्ववर्ती चालुक़्यों की एक सगोत्री शाखा के वंगी के पूर्वी चालुकयों ने , फिर भी , बालुकाश्म में बने संरचनात्मक मंदिरों की एक श्रृंखला छोड़ी है जो अपनी शैली में उनके दक्षिण में तौडैंमडलम की पल्लव शैली के अधिक समान है .
|
| 8. | The Eastern Chalukyas of Vengi , a collateral branch of the early Chalukyas of Badami , however , have left a series of structural temples in sandstone which are more akin in their style to the Pallava style of Tondaimandalam to their south . बादामी के पूर्ववर्ती चालुक़्यों की एक सगोत्री शाखा के वंगी के पूर्वी चालुकयों ने , फिर भी , बालुकाश्म में बने संरचनात्मक मंदिरों की एक श्रृंखला छोड़ी है जो अपनी शैली में उनके दक्षिण में तौडैंमडलम की पल्लव शैली के अधिक समान है .
|
| 9. | The fine cluster of nine temples in a group called the Navalinga temple consists of nine two- or three-storeyed square vimanas , single-walled , and built round the sides and ends of a linear row of three mandapas , all of poor quality sandstone . नवलिंग मंदिर नाम से ज्ञात नौ मंदिरों के एक उत्कृष्ट समूह में नौ दो या तीन मंजिलें वर्गाकार विमानों और इकहरी दीवारों वाले मंदिर तीन मंडपों की रैखिक पंक़्ति के पार्श्वों और अंतिम छोरों के आसपास बनाए गए हैं जिनमें लगे बालुकाश्म घटिया स्तर के हैं .
|
| 10. | Their earlier temples such as the Navalinga group and the Kallesvara at Kukkanur near Gadag -LRB- Dharwar district -RRB- , assignable to the latter half of the tenth century , are perhaps the last among the structures that were built of sandstone , and mark the end of the sandstone-trap rock tradition . दसवीं शताब्दी के उत्तरार्ध में निर्मित गडग ( धारवाड़ जिला ) के निकट कुष्णानूर स्थित नवलिंग समूह और कल्लेश्वर जैसे उनके आरंभिक मंदिर शायद उन संरचनाओं में अंतिम थे , जो बालुकाश्म से बनाए गए और बालुकाश्म युक़्त शैल परंपरा की समाप्ति के सूचक हैं .
|