| 1. | The namaskara-mandapa has profuse wood-carvings , while the wall of the shrine has interesting mural paintings . नमस्कार मंडप में प्रचूर मात्रा में काष्ठ उत्कीर्णन हैं जबकि मंदिर की दीवारों पर रोचक भित्ति चित्र है .
|
| 2. | Subsequently , the cell itself expands and divides into two with the formation of a new cell wall in the middle . इसके बाद , कोशिका स्वयं को फैलाती है और बीच में नयी कोशिका भित्ति बनने के साथ ही दो में विभाजित हो जाती है .
|
| 3. | The northern outer shrine contains remts of a Pallava mural painting depicting a dancing Siva with Parvati . उत्तर में बाहरी मंदिर में एक पल्लव भित्ति चित्र के अवशेष हैं जिसमें शिव और पार्वती को नृत्यरत दिखाया गया है .
|
| 4. | During spore formation bacteria form an impermeable coat around the genetic material and some protoplasm -LRB- Fig . 5 -RRB- . बीजाणु निर्माण की प्रक्रिया के दौरान जीवाणु , आनुवंशिक पदार्थ और प्रोटोप्लाज्म ( जीवद्रव्य ) के चारों और एक अभेद्य भित्ति बनाता है ( चित्र 5 ) .
|
| 5. | The torana idea is , however , not lost ; the motif is applied to many niches and entrances on the body of the vimana or the gopura and are known as bhitti tomnas . फिर भी तोरण का विचार समाप्त नहीं हुआ ; उसका अभिप्राय विमान या गोपुर की दीवारों पर अनेक ताकों और प्रवेशों पर लागू किया गया और उन्हें भित्ति तोरण कहा गया .
|
| 6. | The bahya bhitti right round exhibits a series of pilasters with capitals complete and the interspaces between the pairs of pilasters accommodate niches , of the devakoshtha or torana type . बाह्य भित्ति के दाएं घुमाव पर संपूर्ण शीर्षों युक़्त भित्तिस्तंभों की एक श्रृंखला है और भित्तिस्तंभों की जोZड़ियों के बीच के खाली स्थानों पर देवकोष्ठ या तोरण प्रकार के ताक हैं .
|
| 7. | The Jain cave-temple of a still later date is replete with Jain sculptures and cameos , while the other three are noted for some of their bold wall sculptures , mostly subsequent additions . और भी बाद का जैन गुफा मंदिर जैन मूर्तियों और उत्कीर्णनों से भरपूर है , जबकि अन्य तीन अपने कुछ प्रभावशाली भित्ति शिल्पांकनों के लिए , जो अधिकांशतया बाद के परिवर्धन हैं , उल्लेखनीय है .
|
| 8. | Like the Draupadi ratha , the Kerala temples in their simplest form have only the four essential parts instead of six of the simple vimana , namely , the adhishthana or base , the bhitti or wall , the shkhara or roof , and the stupi or finial . द्रौपदी रथ के ही समान केरल के मंदिरों में अपने एकदम सादे रूपाकार में , सादे विमान के छह अंगों के स्थान पर केवल चार अंग ही होते हैं , यथा , आधार या अधिष्ठान , भित्ति शिखर और स्तूपी .
|
| 9. | Like the Draupadi ratha , the Kerala temples in their simplest form have only the four essential parts instead of six of the simple vimana , namely , the adhishthana or base , the bhitti or wall , the shkhara or roof , and the stupi or finial . द्रौपदी रथ के ही समान केरल के मंदिरों में अपने एकदम सादे रूपाकार में , सादे विमान के छह अंगों के स्थान पर केवल चार अंग ही होते हैं , यथा , आधार या अधिष्ठान , भित्ति शिखर और स्तूपी .
|
| 10. | Almost identical , but more artistic and graceful delineations of Gajalakshmi and Durga are reproduced in almost the same positions on the rear wall panels on either side of the projected shrine entrance in the Adivaraha cave-temple . किंतु गजलक्ष्मी और दुर्गा के लगभग ऐसे ही , किंतु अधिक कलात्मक और लालित्यपूर्ण चित्रण लगभग ऐसी ही स्थिति में आदिवराह गुफा मंदिर में प्रक्षिप्त मंदिर प्रवेश के दोनों और पश्च भित्ति फलकों पर किए गए हैं .
|