| 1. | Minister of State for Sports Shahnawaz Hussain thundered that he was answerable to Parliament . खेल राज्यमंत्री शाहनवाज़ ह्सैन ने गर्जना की कि वे संसद के प्रति जवाबदेह हैं .
|
| 2. | There was a dreadful thundering in the air - it fixed her to the spot . हवा में तोपों की भयावह गर्जना … उसके पाँव धरती पर गड़े - से रह गए । बन्दूकों की गड़गड़ाहट ।
|
| 3. | It was getting light quickly now . अब तेज़ी से उजाला होने लगा था । खिड़की से हलकी गुलाबी आभा भीतर आ रही थी ; गोलियों की गर्जना अब भी जारी थी ।
|
| 4. | The waves were crashing with such speed that the boat was making great sound and water was entering into the cabin . लहरें बड़ी गर्जना के साथ टकरा रही थी और पानी जलयान के कैबिन के अंदर तक आ जाता .
|
| 5. | There was only the grim thundering of the artillery fire outside , broken by the stammering fire of machine-guns . बाहर कभी - कभी तोपों की गोलाबारी की भयावह गर्जना सुनाई दे जाती थी और मशीनगनों की हकलाती - सी गड़गड़ाहट …
|
| 6. | Their principal gods were Indra -LRB- thunder -RRB- , Varuna , Mitra , Surya -LRB- the sun -RRB- , Savitra , Pushana , Vishnu , Usha -LRB- the dawn -RRB- , Arti -LRB- the earth -RRB- , Vayu -LRB- air -RRB- , Agni -LRB- fire -RRB- . उनके प्रमुख देवता , इन्द्र ( गर्जना ) , वरूण , मित्रा , सूर्य सावित्र , पुषाण , विष्णु , ऊषा , धरती , अग़्नि थे .
|
| 7. | And then it was all repeated ten times as loud and near-by , and the gunfire mingled with the barking bursts of machine-gun fire in one deafening roar that shook the window-panes in the blind windows . और कुछ देर बाद वही आवाज़ - लेकिन इस दफ़ा दस गुना और ऊँची - पास सरकती हुई , बन्दूकों और मशीनगनों की मिली - जुली कर्णभेदी गर्जना , इतनी भयंकर कि मकानों की खिड़कियों के शीशे एकबारगी ज़ोर से थरथरा उठे ।
|
| 8. | In Pakistan, the Jamaat-e-Islami party, an Islamist organization, calls for a ban on Valentine's Day. One of its leaders dismisses it as “a shameful day” when Westerners “are just fulfilling and satisfying their sex thirst.” In Malaysia, a mufti thunders against the day: “We Muslims do not need such a culture or practice, which is clearly against the teachings of our religion [which are] complete, perfect and credible.” पाकिस्तान में जमायते इस्लामी नामक इस्लामवादी संगठन में वैलेन्टाइन पर प्रतिबन्ध का आह्वान किया इसके एक नेता ने इसे शर्मनाक दिन की संज्ञा दी जब पश्चिम के लोग अपनी काम पिपासा शान्त करते हैं । मलेशिया में एक मुफ्क्ती ने गर्जना की , हम मुसलमानों को ऐसी किसी किसी भी संस्कृति या चलन की आवश्यकता नहीं है जो प्रामाणिक, परिपूर्ण हमारे धर्म की शिक्षाओं के प्रतिकूल हैं।
|
| 9. | In Pakistan, an estimated 100,000 people demonstrated on April 15 in Karachi , the country's largest city, to protest the plans of a powerful mosque in Islamabad, the Lal Masjid, to establish a parallel court system based on Islamic law, the Shari'a. “No to extremism,” roared the crowd. “We will strongly resist religious terrorism and religious extremism,” exhorted Altaf Hussain, leader of the Mutahida Qaumi Movement, at the rally. पाकिस्तान में 15 अप्रैल को पाकिस्तान के बड़े शहरों में एक कराची में अनुमानत : एक लाख लोगों ने इस्लामाबाद की एक शक्तिशाली मस्जिद लाल मस्जिद द्वारा शरीयत कानून के नाम पर समानान्तर इस्लामी कानून व्यवस्था स्थापित करने का विरोध करते हुए “कट्टरपंथ को ना “ जैसे नारों की गर्जना की । मुत्तहिदा कौमी मूलमेंट के नेता अल्ताफ हुसैन ने घोषणा कि “हम धार्मिक आतंकवाद और धार्मिक कट्टरवाद का कड़ा प्रतिवाद करेंगे “
|
| 10. | Islamic law, in retreat over the previous two centuries, came roaring back, and with it jihad , or sacred war. The caliphate , defunct in real terms for over a millennium, became a vibrant dream. Ideas proffered by such thinkers and organizers as Muhammad ibn Abd al-Wahhab, Shah Waliullah , Sayyid Abu'l-A'la al-Mawdudi, Hasan al-Banna, Sayyid Qutb, and Rouhollah Khomeini aggressed successfully against traditional, modernist, and centrist approaches to Islam. To advance the poisoned vision of these utopians, their followers adopted violent means, including terrorism. इसका परिणाम यह हुआ कि पिछली दो शताब्दियों से नेपथ्य में रहने के बाद इस्लामी कानून गर्जना के साथ वापस आया और साथ ही जिहाद भी. एक सहस्राब्दी तक वास्तविक अर्थों में अस्तित्वहीन रहने के बाद खिलाफत एक आकर्षक स्वप्न बन गया. मोहम्मद इब्न अब्द अल वहाब, शाह वलीवुल्लाह, सैयद अबू अल अला अल मौदूदी, हसन अन बना, सैयद कुतब और रौहोल्लाह खोमैनी जैसे प्रबन्धकों और विचारकों ने इसे प्रचारित करते हुये इस्लाम की परम्परागत, आधुनिकवादी और केन्द्रस्थ पहुँच को सफलतापूर्वक आक्रान्त कर लिया. इन कल्पनाओं की विषाक्त धारणाओं को आगे बढ़ाने के लिये इनके समर्थकों ने आतंकवाद सहित हिंसक तरीके अपनाये.
|