| 1. | This is testified by a Pallava inscription of the seventh centrury AD in one of the early cave-temples at Mahabalipuram . महाबलिपुरम के एक प्राचीन गुहा मंदिर में उत्कीर्ण पल्लवकालीन शिलालेख से इसकी पुष्टि होती हैं .
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| 2. | A similar rock-cut cave excavation , now called Atasayanagudi in Undavalli on the south bank of the Krishna , also belongs to this class . इसी प्रकार की एक शैल गुहा संरचना अभी हाल की खुदाई में उन्डावलयी स्थान पर , कृष्णा नदी के दक्षिणी किनारे पर प्राप्त हुई है .
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| 3. | As he put it , in the deepest cavern of the being there is such utter darkness that one can only catch a glimpse of what is hidden there with the torch of sorrow . वे कहते थे इस ( मानव ) अस्तित्व की गहन गुहा में इतना घोर अंधेरा है कि उसकी हल्की-सी झलक केवल दुख की मशाल से ही देखी जा सकती है .
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| 4. | These cave-temples , including the chattya-mandiras , may as well be called mandapa-temples as they are designated in later inscriptions . इन गुहा मंदिरों को , जिनमें चैत्य मंदिर भी सम्मिलित हैं , मंडप मंदिर कहा जा सकता है-कारण , बाद के अभिलेखों में उन्हें इसी नाम से पुकारा गया है .
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| 5. | In few cases , as in the Ajanta examples , the cave-temple has a large and almost square mandapa , corresponding to the hall with the sanctum behind , the transverse rectangular ardha-mandapa being eliminated . कुछ स्थलों पर जैसे कि अंजता के उदाहरणों में , गुहा मंदिर में एक विशाल तथा चौकोर मंडप पाया जाता है , जो गर्भगृह के सामने के सभागार की ही योजना पर होता था , इस Zस्थित में आयताकार आड़ा अर्धमंडकप नहीं होता था .
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| 6. | In few cases , as in the Ajanta examples , the cave-temple has a large and almost square mandapa , corresponding to the hall with the sanctum behind , the transverse rectangular ardha-mandapa being eliminated . कुछ स्थलों पर जैसे कि अंजता के उदाहरणों में , गुहा मंदिर में एक विशाल तथा चौकोर मंडप पाया जाता है , जो गर्भगृह के सामने के सभागार की ही योजना पर होता था , इस Zस्थित में आयताकार आड़ा अर्धमंडकप नहीं होता था .
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| 7. | From the sixth and seventh centuries AD , the Hindus and Jains of the south too adopted the stone medium , and started excavating rock-cut cave-temples , or carving out rock-cut monolithic temple forms , and ultimately building them of stone . छठी और सातवीं शताब्दी ईस्वी से दक्षिण क हिंदुओं और जैनों ने भी प्रस्तर माध्यम को अपनाया और चट्टान को काटकर गुहा मंदिर बनवाए.ऐसे भी मंदिर बने जब एक ही चट्टान को काटकर उसे मंदिर का रूप दिया गया और इस प्रकार अतंत : मंदिर पत्थर के बनने लगे .
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| 8. | As entirely cut-out models , these monoliths show not only the entire external aspect of a vimana from the base to the apex , with the front ardha-mandapa constituting a unitary type of the temple form , but also , to a large extent , as in the cave-temples , the interior aspects . संपूर्णतया तराशे गए नमूनों के रूप में ये एकाश्म अपने सम्मुख स्थित अर्धमंडप सहित एकात्मक प्रकार के मंदिर रूपाकारों का गठन करते हैं और विमान के आधार से शिखर तक के न केवल बाह्य पक्ष को , बल्कि , एक सीमा तक , गुहा मंदिरों के समान आंतरिक पक्षों को भी उजागर करते हैं .
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| 9. | As entirely cut-out models , these monoliths show not only the entire external aspect of a vimana from the base to the apex , with the front ardha-mandapa constituting a unitary type of the temple form , but also , to a large extent , as in the cave-temples , the interior aspects . संपूर्णतया तराशे गए नमूनों के रूप में ये एकाश्म अपने सम्मुख स्थित अर्धमंडप सहित एकात्मक प्रकार के मंदिर रूपाकारों का गठन करते हैं और विमान के आधार से शिखर तक के न केवल बाह्य पक्ष को , बल्कि , एक सीमा तक , गुहा मंदिरों के समान आंतरिक पक्षों को भी उजागर करते हैं .
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