| 1. | Iii discovery , inspection and production of documents ; दस्तावेजों का प्रकटीकरण , निरीक्षण तथा पेश किया जाना ;
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| 2. | If Vajpayee says the Ayodhya movement was an expression of the “ national sentiment ” , the party follows a me-too assertion comparing those heady days with the “ freedom movement led by Mahatma Gandhi ” . यदि वाजपेयी कहते हैं कि अयोध्या आंदोलन ' ' राष्ट्रीय भावनाओं का प्रकटीकरण ' ' था तो पार्टी भी उनकी राह पर चल पड़ेती है और अयोध्या आंदोलन के दिनों की तुलना ' ' महात्मा गांधी की अगुआई में चले स्वतंत्रता आंदोलन ' ' से करने लगती है .
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| 3. | And Akbar in 2003? U.S. Army spokespersons talk variously about an “attitude problem,” a desire for “retribution” and “resentment.” The chief chaplain at Akbar's Fort Campbell, Ky., home base announces (completely without evidence) that the incident is “not an expression of faith.” और 2003 में अकबर ? अमेरिका के सेना के प्रवक्ता ने अनेक बातें कहीं ‘व्यवहारगत समस्या ' तथा ‘ विरोध की इच्छा '। अकबर के फोर्ट कैम्पबेल के मुख्य चैपलेन ने भी बिना किसी प्रमाण के घोषित कर दिया कि घटना किसी भी प्रकार अपनी आस्था का प्रकटीकरण नहीं है।
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| 4. | “ -LRB- Al -RRB- though the movement for the construction of a Ram temple in Ayodhya was an expression of our national sentiment , this sentiment became narrow , and its inclusive character became restrictive , ” he clarified in My Musings from Kumarakom , “ because of the unfortunate demolition . .. on December 6 , 1992 . ” वहां उन्होंने लेख लिखकर स्पष्टीकरण दिया कि ' ' यद्यपि अयोध्या में राम मंदिर का निर्माण राष्ट्र की भावनाओं का प्रकटीकरण था लेकिन 6 दिसंबर 1992 को दुर्भाग्यपूर्ण विध्वंस के कारण ये भावनाएं संकीर्ण हो गईं और उनका व्यापक स्वरूप सीमित हा . ' '
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| 5. | Two basic urges meet head-on in this area, and conflict is inherent in this collision of interests. These urges reveal themselves in the daily news accounts of killings and terrorism, of pressure groups in opposition, and of raw nationalism and naked expansionism masquerading as diplomatic maneuvers. इन मुस्लिम क्षेत्रों में दो आग्रह आपस में मिल गये हैं और हितों के परस्पर टकराव में संघर्ष अन्तर्निहित है. इन आग्रहों का प्रकटीकरण हमें प्रतिदिन आतंकवाद, विपक्षी सदस्यों की मृत्यु, अपरिपक्व राष्ट्रवाद और कूटनीतिक दांवपेंच के लिये नग्न विस्तारवाद के रूप में समाचारों में देखने को मिलता है.
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| 6. | The Act specifically provides that in holding the enquiry for compensation , the Tribunal may follow such summary procedure as it thinks fit and it has the powers of a Civil Court for the purpose of taking evidence on oath and enforcing the attendance of the witnesses , and compelling the discovery/production of documents and materials for such purposes . अधिनियम में विनिर्दिष्ट रूप से यह उपबंध है कि दावे की जांच करते समय अधिकरण जैसी संक्षिप्त प्रक्रिया अपनाना उचित समझे , अपना सकता है और उसे शपथ पर साक्ष्य लेने , साथियों को उपस्थित कराने और उस प्रयोजनार्थ दस्तावेजों के प्रकटीकरण पेश करने के लिए विवश करने की सिविल न्यायालय की शक्तियां
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| 7. | Ending terrorism requires more than targeting terrorists, their leaders, or their organizations. It requires recognizing and defeating the body of ideas known as militant Islam or Islamism. The war cannot be won until politicians and others focus on this ideology rather than on terrorism, which is merely its manifestation. आतंकवाद को समाप्त करने के लिए उनके नेताओं और उनके संगठन को निशाना बनाने से कुछ और अधिक करना होगा . इसके लिए इस्लामवाद और उग्रवादी इस्लाम के विचार के स्वरुप को पहचानना होगा . युद्ध तब तक नहीं जीता जा सकता जब तक राजनेता और अन्य लोग आतंकवाद के स्थान पर विचारधारा पर विशेष ध्यान नहीं देते , क्योंकि आतंकवाद तो इसका प्रकटीकरण मात्र है .
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| 8. | Tensions between Fatah and Hamas are likely to endure and with them, the split between the West Bank and Gaza. The emergence of two rival entities, “Hamastan” and “Fatahland,” culminates a long-submerged conflict; noting the two regions' fissiparous tendencies in 2001, Jonathan Schanzer predicted it “would not be all that surprising” were the Palestinian Authority (PA) to divide geographically. Subsequent events did indeed pulled them apart: हमासस्तान और फतहलैण्ड के रूप में दो प्रतिद्वन्द्वी इकाइयों का उदय एक लम्बे दबे हुए तनाव का प्रकटीकरण है। इन दो क्षेत्रों की इस प्रवृत्ति के आधार पर जोनाथन स्कैन्जर ने 2001 में भविष्यवाणी की थी कि आश्चर्य नहीं होना चाहिए यदि फिलीस्तीनी अथारिटी का भौगोलिक आधार पर विभाजन हो जाये। कुछ घटनाओं ने भी इसी दिशा में कार्य किया -
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| 9. | Emotional significance : Ehud Olmert , today the prime minister of Israel, said in 1997 that Jerusalem represents “the purest expression of all that Jews prayed for, dreamed of, cried for, and died for in the 2,000 years since the destruction of the Second Temple.” The Palestinian Authority's Yasser Arafat echoed his words in 2000, declaring that Jerusalem “is in the innermost of our feeling, the feeling of our people and the feeling of all Arabs, Muslims, and Christians.” भावनात्मक महत्व- इजरायल के आज के प्रधानमन्त्री येहुद ओलमर्ट ने 1997 में कहा था, “सेकेण्ड टेम्पल के विध्वंस के बाद 2,000 बर्षों की यहूदियों की प्रार्थना,स्वप्न,क्रन्दन और बलिदान के पवित्रतम भाव का प्रकटीकरण जेरूसलम है ”. 2000 में फिलीस्तीनी अथॉरिटी के यासर अराफात ने इन्हीं शब्दों को प्रतिध्वनित किया, “जेरूसलम सभी अरबवासियों,मुसलमानों और ईसाइयों की भावनाओं की गहराई में विद्यमान है ”.
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| 10. | Why, the Catholic Church and others are asking, should Christians suffer such indignities while Muslims enjoy full rights in historically Christian countries? The Swiss vote fits into this new spirit. Islamists, of course, reject this premise of equality ; Iranian foreign minister Manouchehr Mottaki warned his Swiss counterpart of unspecified “consequences” of what he called anti-Islamic acts, implicitly threatening to make the minaret ban an international issue comparable to the Danish cartoon fracas of 2006. क्यों, कैथोलिक चर्च और अन्य लोग पूछ रहे हैं कि क्या ईसाई इसी प्रकार असम्मान का शिकार होंगे जबकि दूसरी ओर ऐतिहासिक रूप से ईसाई देशों में मुस्लिम पूरी तरह से अपने अधिकारों का उपभोग कर रहे हैं? स्विस मत इसी नयी भावना का प्रकटीकरण करते हैं। निश्चित रूप से इस्लामवादी समानता के इस भाव को अस्वीकार करते हैं, ईरान के विदेश मंत्री मनोचहर मोताकी ने स्विटजरलैण्ड के विदेश मंत्री को चेतावनी दी है कि इस इस्लाम विरोधी कृत्य के लिये परिणाम भुगतने को तैयार रहें प्रकारांतर से उन्होंने मीनार पर प्रतिबन्ध को 2006 में डेनमार्क के कार्टून की भाँति ही एक अंतरराष्ट्रीय विषय बनाने की चेतावनी दे डाली।
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