| 1. | She came with the intention of giving permanent companionship to Roy . वह राय को स्थायी साहचर्य देने के ही इरादे से आई थी .
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| 2. | In his manifesto , in his last years , for the Fellowship that he founded , he declares : अंतिम वर्षों में , जिस साहचर्य की स्थापना उन्होंने की , उसकी घोषणा करते हुए वे कहते हैं :
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| 3. | They are unreal as long as you do not realise the association , the connection between them and the absolute . ये तब तक मिथ्या हैं जब तक आप ब्रह्म और उनके बीच के संबंध को , साहचर्य को अनुभव नहीं करते .
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| 4. | They are unreal as long as you do not realise the association , the connection between them and the absolute . ये तब तक मिथ्या हैं जब तक आप ब्रह्म और उनके बीच के संबंध को , साहचर्य को अनुभव नहीं करते .
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| 5. | Thanks to his close association with Deshbandhu , Subhas had the opportunity of coming into contact with some of the outstanding leaders of India soon after his return to India . देशबन्धु के साहचर्य की बदौलत , भारत लौटने के बाद सुभाष जल्दी ही , भारत के कुछ विशिष्ट नेताओं के संपर्क में आये .
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| 6. | In the garden , meadow or jungle , they have their traditional ancestral homes , where their lives and habits have not been affected by virtue of association with human beings . बाग़ , घास के मैदान या जंगल उनके परंपरागत घर हैं जहां उनका जीवन और सवभाव मानव के साहचर्य के कारण प्रभावित नहीं हुआ है .
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| 7. | Sardar Bhagat Singh was the leader of the youth movement in Punjab carried on under the banner of Nawjawan Bharat Sabha with which Subhas Chandra associated himself closely at a later stage . सरदार भत सिंह पंजाब की ? नौजवान भारत सभा ? नाम से विख़्यात युवा आंदोलन के नेता थे , जिससे बाद में सुभाष चन्द्र का भी अंतरंग साहचर्य स्थापित हुआ .
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| 8. | Customarily old age is viewed as an unwanted part of the life span characterised by dejection , frustration , lack of companionship , failing health and unwantedness . ऐसी प्रथा है कि वृद्धावस्था को जीवन के एक ऐसे अनचाहे अंश के रूप में देखा जाता है जिसमें अवसाद , कुंठा , साहचर्य की कमी , अस्वस्थता और अवांछनीयता प्रमुख लक्षण हैं .
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| 9. | Customarily old age is viewed as an unwanted part of the life span characterised by dejection , frustration , lack of companionship , failing health and unwantedness . ऐसी प्रथा है कि वृद्धावस्था को जीवन के एक ऐसे अनचाहे अंश के रूप में देखा जाता है जिसमें अवसाद , कुंठा , साहचर्य की कमी , अस्वस्थता और अवांछनीयता प्रमुख लक्षण हैं .
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| 10. | Those who love language as the embodiment of culture , of airy thought caught in the network of words and phrases , of ideas crystallized , of fine shades of meaning , of the music and rhythm that accompany it , of the fascinating history and associations of its words , of the picture of life in all its phases , those to whom a language is dear because of all this and more , wondered at this vulgar argument and kept away from it . . . . जो भाषा से , जबान से यह समझकर प्रेम करते हैं कि वह संस्कृति का , शब्दों और छोटे छोटे वाक़्यों के ताने-बाने में गुंथी हुई कल्पनाओं का , सूक्ष्म अर्थ छवि का , संगीत और लय का , मनोहरी इतिहास और शब्दों के साहचर्य का , जीवन के समस्त पक्षों के चित्र का प्रतीक होती है और जिन्हें भाषा बहुत-से अन्य कारणों से भी प्रिय है , उन्हें इस भद्दी बहस पर ताज़्जुब था और वे इससे दूर रहे .
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