| 1. | One of them called Tota Kahini -LRB- The Parrot 's Training -RRB- exposes the folly of mechanical textbook education againstwhich he had protested all his life . इनमें से एक ? तोता काहिनी ? , उस पाठ्य-पुस्तक वाली यांत्रिक शिक्षा पद्धति की मूर्खता का पर्दाफाश करती है , जिसके विरुद्ध वे जीवन भर लड़ते रहे .
|
| 2. | One of them called Tota Kahini -LRB- The Parrot 's Training -RRB- exposes the folly of mechanical textbook education againstwhich he had protested all his life . इनमें से एक ? तोता काहिनी ? , उस पाठ्य-पुस्तक वाली यांत्रिक शिक्षा पद्धति की मूर्खता का पर्दाफाश करती है , जिसके विरुद्ध वे जीवन भर लड़ते रहे .
|
| 3. | Figures such as elephants , swans , bulls , cows , the papiha bird , parrots the mynah bird , chakor-chakon , peacocks and peahens , trees and shrubs like the Baa tree , the Jamxtn tree , the Bunyan tree , the Saru tree , the Sambal tree , clouds , lightening , and clay pots are common to most of these paintings . इन चित्रों में हाथी , हंस , बैल , गाय , पपीहा , तोता , मैना , चकोर्रचकोरी , मोर मोरनी , पेडऋ पऋधे , केला , जामुन , बट , सरू , सेंवल , लता , मेघ , घटाएं बिजली , सुरार्हीघडऋओ आदि का प्रयोग अतऋ-ऊण्श्छ्ष्-यंत लोकप्रिय है .
|
| 4. | Figures such as elephants , swans , bulls , cows , the papiha bird , parrots the mynah bird , chakor-chakon , peacocks and peahens , trees and shrubs like the Baa tree , the Jamxtn tree , the Bunyan tree , the Saru tree , the Sambal tree , clouds , lightening , and clay pots are common to most of these paintings . इन चित्रों में हाथी , हंस , बैल , गाय , पपीहा , तोता , मैना , चकोर्रचकोरी , मोर मोरनी , पेडऋ पऋधे , केला , जामुन , बट , सरू , सेंवल , लता , मेघ , घटाएं बिजली , सुरार्हीघडऋओ आदि का प्रयोग अतऋ-ऊण्श्छ्ष्-यंत लोकप्रिय है .
|
| 5. | It was this realisation , reinforced by painful memories of his own school days , of a mechanical system of teaching based on “ cram and exam , ” which gradually obliged him to take upon himself the role of an educationist and social reformer and explains his lifelong passionate interest in the economic rehabilitation of the Indian village . यह एक तरह का आत्मबोध ही था , जो उनके स्कूली जीवन की पीड़ादायक स्मृतियों से ही हुआ था जो कि ? तोता रटंत और परीक्षा में वमन ? ( क्रैंम अंड इक्जाम ) की एक मशीनी पद्धति पर आधारित शिक्षण-पद्धति थी और जिसने कि उन्हें धीरे धीरे इस भूमिका के लिए तैयार किया था कि वे एक शिक्षाविद् और समाज सुधारक बनें और भारतीय गावों के आर्थिक जीर्णोद्धार के लिए जीवनपर्यंत कार्यरत रहें और इसमें अपनी रुचि बनाए रखें .
|
| 6. | It was this realisation , reinforced by painful memories of his own school days , of a mechanical system of teaching based on “ cram and exam , ” which gradually obliged him to take upon himself the role of an educationist and social reformer and explains his lifelong passionate interest in the economic rehabilitation of the Indian village . यह एक तरह का आत्मबोध ही था , जो उनके स्कूली जीवन की पीड़ादायक स्मृतियों से ही हुआ था जो कि ? तोता रटंत और परीक्षा में वमन ? ( क्रैंम अंड इक्जाम ) की एक मशीनी पद्धति पर आधारित शिक्षण-पद्धति थी और जिसने कि उन्हें धीरे धीरे इस भूमिका के लिए तैयार किया था कि वे एक शिक्षाविद् और समाज सुधारक बनें और भारतीय गावों के आर्थिक जीर्णोद्धार के लिए जीवनपर्यंत कार्यरत रहें और इसमें अपनी रुचि बनाए रखें .
|